Biasiswa Pelajaran | Pinjaman Pelajaran | Dermasiswa

Tips Biasiswa: Panduan Menghasilkan Resume

Tips Biasiswa: Panduan Menghasilkan Resume


Seperti yang dinyatakan dalam entri sebelum ini, sesetengah penaja mengkehendaki para pemohon supaya menghantar sendiri permohonan mereka kerana pihak penaja tidak mengeluarkan sebarang borang permohonan. Selain daripada surat rasmi permohonan biasiswa, satu lagi dokumen penting yang perlu dihantar adalah resume. Resume boleh didefinasikan sebagai satu dokumen yang mengandungi maklumat lengkap dan ringkas berkenaan seseorang individu dari segi pencapaian akademik, kokurikulum dan pengalaman kerja. Kebiasaannya, resume adalah dokumen pertama yang diteliti oleh panel penilai penaja sebelum memilih calon yang layak untuk ditemuduga.

Ramai yang sering bertanya, apa format terbaik yang harus diguna untuk menghasilkan sebuah resume yang baik? Jika anda mencari melalui kata carian di Internet, and dapat melihat banyak contoh resume yang tersedia. Terlalu banyak sehingga boleh membuatkan anda keliru mana satu yang boleh diguna. Namun, kebanyakan resume yang ada adalah untuk permohonan pekerjaan, bukannya permohonan biasiswa. Tetapi, ini bukanlah bermakna anda tidak boleh menjadikan resume-resume tersebut sebagai panduan, malah resume untyk memohon biasiswa adalah lebih kurang sama dengan resume memohon kerja. sebenarnya, dalam menyediakan resume, format jatuh kepada perkara nombor dua, perkara utama yang paling penting adalah kandungan resume tersebut. Sebuah resume yang baik seharusnya mengandungi seperti yang berikut:

1. Gambar bersaiz pasport
Gambar anda yang terkini bersaiz passport perlulah diletak dibahagian pertama resume. Pastikan gambar menunjukkan diri anda yang kemas dengan senyuman yang menarik (jangan berlebih-lebihan). Pastikan rambut tersisir rapi. Dari segi pakaian, pastikan pakaian yang formal. Elakkan memakai t-shirt ata pakaian biasa. Sebaik-baiknya, pakailah kot atau blazer. Untuk lelaki, memakai tali leher adalah digalakkan. Untuk wanita bertudung, pemilihan warna tudung perlulah kontras dengan latarbelakang gambar yang biasanya berwarna biru atau putih.

2. Objektif, misi dan visi pengajian
Anda perlu menyatakan secara ringkas dalam satu ayat berkenaan objektif, misi dan visi anda berkaitan kursus pengajian yang anda minati. Maklumat ini tidaklah penting, tetapi menggambarkan motivasi dan minat anda untuk berjaya.

3. Maklumat peribadi
Nama, nombor kad pengenalan, umur, jantina, taraf kewarganegaraan, bangsa, alamat tetap, alamat surat menyurat (jika berbeza dengan alamat tetap), nombor telefon dan alamat emel adalah maklumat-maklumat peribadi penting yang perlu dinyatakan dalam resume.

4. Latarbelakang pendidikan
Masukkan latarbelakang pendidikan anda dengan meletakkan yang terakhir pada kedudukan yang teratas. Sebagai contoh, diploma, kolej matrikulasi, STPM, SPM, PMR dan di bawah sekali adalah UPSR. Masukkan nama setiap institusi yang terlibat, kursus pengajian (jika ada), tahun mula, tahun akhir dan pencapaian peperiksaan utama.

5. Pencapaian atau penerimaan anugerah
Di ruangan ini, masukkan semua anugerah yang anda terima daripada segi akademik, kokurikulum dan pertandingan. Contohnya, anugerah pelajar cemerlang, senarai dekan ataupun johan pertandingan debat antarabangsa. Susunan pencapaian hendaklah disusun dari yang terakhir hinggalah yang terawal berada di bawah sekali.

6. Aktiviti kokurikulum
Susun dan masukkan maklumat aktiviti kokurikulum yang anda sertai. Jangan lupa untuk memasukkan peringkat keterlibatan dan jawatan yang dipegang.

7. Skil bahasa
Masukkan bahasa-bahasa yang anda kuasai. Beri markah dari segi kefasihan menulis, membaca dan bertutur. Letakkan bahasa yang paling anda mahir di kedudukan paling atas. Mengetahui lebih banyak bahasa memberi nilai tambah untuk anda.

8. Skil-skil tambahan
Skil-skil lain yang anda mahir seperti skil komputer bolehlah diletakkan di ruangan ini. Berikan juga markah dari segi kefasihan anda menggunakan skil-skil tersebut.

9. Kursus/seminar/bengkel
Sebarang kursus, seminar atau bengkel yang pernah dihadiri boleh juga dimasukkan dalam resume anda. Sebaik-baiknya, seminar tersebut hendaklah bersesuaian dan releven dengan kursus pengajian yang anda mohon atau sedang jalani.

10. Rujukan
Dalam ruangan terakhir, masukkan maklumat berkenaan seseorang yang boleh dihubungi jika pihak penaja ingin mendapatkan maklumat latarbelakang anda. Pihak penaja mungkin akan menghubungi untuk mendapatkan pengesahan berkenaan maklumat yang diberikan dalam resume biasiswa anda. Sebaik-baiknya, orang yang dijadikan rujukan adalah seseorang yang mengenali anda dengan baik; guru atau pensyarah adalah pilihan yang terbaik. Maklumkan mereka yang anda menjadikan mereka sebagai tempat untuk dirujuk, dibimbangi mereka akan terpinga-pinga jika dihubungi pihak penaja nanti.

Selain mengandungi maklumat-maklumat seperti yang di atas, resume biasiswa yang baik juga hendaklah:

1. Kemas dan teratur
2. Bertulisan formal
3. Berformat formal dan seragam
4. Mengandungi maklumat yang sah dan betul

Semoga panduan dan tips resume biasiswa ini bermanfaat untuk anda.

Klik di sini untuk mendapatkan senarai 57 biasiswa yang terdapat di Malaysia
 Klik di sini untuk review Kit Biasiswa

8 comments:

  1. Halo semua, Adakah anda mencari peniaga profesional, pengurus forex dan binari yang akan membantu anda memperdagangkan dan menguruskan akaun anda dengan jumlah keuntungan yang lumayan dan besar. anda boleh menghubungi MR. CARLOS ELLISON untuk rancangan pelaburan anda, kerana dia membantu saya memperoleh 12,000 USD dengan sedikit dana pelaburan. Carlos Ellison anda adalah peniaga terbaik yang boleh saya cadangkan untuk sesiapa sahaja yang ingin melabur dan berdagang dengan peniaga tulen, dia juga membantu dalam pemulihan dana kerugian..anda boleh menghubunginya melalui E-melnya:
    carlose78910@gmail.com
    Melalui whatsapp: (+12166263236)
    Melalui Telegram: +12166263236

    Saya nasihatkan anda jangan ragu-ragu. Dia hebat.

    ReplyDelete
  2. NAMA PERUSAHAAN: ONE BILLION RISING FUND
    GMAIL PERUSAHAAN: onebillionrisingfund@gmail.com
    lokasi: San Francisco. California. WESTERN UNITED STATES
    NOMOR TEL: +1 267 526 5352
    NOMOR WHATSAPP: +1 267 526 5352  

    BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA

    Saya Abdullah Nofia yang tinggal di Papua, saya di sini untuk memberi kesaksian seorang Lender Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditipu 3 kali berbeda di Internet oleh beberapa pemberi pinjaman yang tidak lain adalah palsu,
    Mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak kepada mereka sebagai biaya yang tidak menghasilkan apa-apa dan sebesar tidak ada hasil positif. saya kehilangan uang hasil kerja keras saya dan itu sangat membuat frustrasi.

    Suatu hari ketika menelusuri internet saya menemukan kesaksian seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman yang sah, ONE BILLION RISING FUND  dan di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya, saya memutuskan untuk menghubungi dia dan menjelaskan tekanan keuangan saya. kepadanya dan jika dia bisa membantu saya untuk berbicara dengan perusahaan,

     Saya kemudian menceritakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda yang tidak melakukan apa pun selain merampok uang saya. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui surat dan semua yang mereka katakan kepada saya adalah untuk tidak menangis lagi karena saya akan mendapatkan pinjaman saya di perusahaan mereka dan saya juga telah membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan dengan semua yang diperlukan dari saya dan saya terkejut, saya diberi pinjaman sebesar Rp 200 juta oleh perusahaan besar ini, ONE BILLION RISING FUND, semua berkat JAMES (direktur transfer), seorang yang takut akan Tuhan. pria dan mentor dan di sini saya hari ini bahagia karena perusahaan ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi tentang pekerjaan baik mereka dalam hidup saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya.
     Jika Anda mencari cara mendapatkan pinjaman, silakan hubungi

    NAMA ::ONE BILLION RISING FUND
    Gmail ::: onebillionrisingfund@gmail.com
                                              HUBUNGI SAYA

    Namaku ::::::::: Abdullah Nofia
    Gmail::::::::::::::abdullahnofia@gmail.com
    Instagram::::::::Abdullah_Nofia
    Facebook:::::::::Abdullah Nofia

    Bijaksanalah saat Anda mencari pinjaman online

    semoga harimu menyenangkan

    ReplyDelete
  3. NAMA PERUSAHAAN: ONE BILLION RISING FUND
    GMAIL PERUSAHAAN: onebillionrisingfund@gmail.com
    lokasi: San Francisco. California. WESTERN UNITED STATES
    NOMOR TEL: +1 267 526 5352
    NOMOR WHATSAPP: +1 267 526 5352  

    BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA

    Saya Abdullah Nofia yang tinggal di Papua, saya di sini untuk memberi kesaksian seorang Lender Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditipu 3 kali berbeda di Internet oleh beberapa pemberi pinjaman yang tidak lain adalah palsu,
    Mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak kepada mereka sebagai biaya yang tidak menghasilkan apa-apa dan sebesar tidak ada hasil positif. saya kehilangan uang hasil kerja keras saya dan itu sangat membuat frustrasi.

    Suatu hari ketika menelusuri internet saya menemukan kesaksian seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman yang sah, ONE BILLION RISING FUND  dan di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya, saya memutuskan untuk menghubungi dia dan menjelaskan tekanan keuangan saya. kepadanya dan jika dia bisa membantu saya untuk berbicara dengan perusahaan,

     Saya kemudian menceritakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda yang tidak melakukan apa pun selain merampok uang saya. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui surat dan semua yang mereka katakan kepada saya adalah untuk tidak menangis lagi karena saya akan mendapatkan pinjaman saya di perusahaan mereka dan saya juga telah membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan dengan semua yang diperlukan dari saya dan saya terkejut, saya diberi pinjaman sebesar Rp 200 juta oleh perusahaan besar ini, ONE BILLION RISING FUND, semua berkat JAMES (direktur transfer), seorang yang takut akan Tuhan. pria dan mentor dan di sini saya hari ini bahagia karena perusahaan ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi tentang pekerjaan baik mereka dalam hidup saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya.
     Jika Anda mencari cara mendapatkan pinjaman, silakan hubungi

    NAMA ::ONE BILLION RISING FUND
    Gmail ::: onebillionrisingfund@gmail.com
                                              HUBUNGI SAYA

    Namaku ::::::::: Abdullah Nofia
    Gmail::::::::::::::abdullahnofia@gmail.com
    Instagram::::::::Abdullah_Nofia
    Facebook:::::::::Abdullah Nofia

    Bijaksanalah saat Anda mencari pinjaman online

    semoga harimu menyenangkan

    ReplyDelete
  4. Halo Semuanya Saya Bu SAFRILITA dari INDONESIA, ALLAH telah memberkati saya dengan dua anak dan seorang suami yang penuh kasih, saya ingin membagikan Kesaksian saya karena ALLAH menyayangi saya, setahun yang lalu saya sangat membutuhkan uang jadi saya berpikir untuk memiliki pinjaman kemudian saya bertemu dengan orang yang salah yang mengaku sebagai pemberi pinjaman, tidak tahu bahwa mereka semua scam. Saya ditipu sebesar 25 juta, dan mereka menolak untuk mentransfer pinjaman saya kepada saya, mereka juga berhenti mengirim email kepada saya sejak itu. kemudian saya bingung, seluruh hidup saya hilang. suami saya jatuh sakit dan ada tagihan rumah sakit yang harus dibayar dalam jutaan, yang bisa saya pikirkan saat ini adalah sucide, teman saya bernama Evi datang menemui saya pada hari yang setia itu, dia juga menjadi korban penipuan, dia memberi tahu saya tentang konferensi yang diselenggarakan oleh ibu Nurliana Novi untuk memberdayakan perempuan dan laki-laki yang ingin membuat kekayaan, dia meminta saudara perempuannya untuk membantu saya mengurus suami saya dan anak-anak, jadi kami pergi untuk konferensi. Setelah semua motivasi berbicara, dia mengajukan pertanyaan kepada kami "APAKAH ANDA SIAP MENGAMBIL RESIKO DAN MEMBUAT KEKAYAAN" dengan berani di jemaat kecil itu saya berdiri dan berkata "YA" dan kami semua diminta untuk datang keesokan harinya dengan rencana bisnis , dia berkata kepada kami, " SAYA TIDAK AKAN MEMBERI ANDA UANG, SAYA AKAN MENGAJARKAN ANDA BAGAIMANA MENGAMBIL RISIKO DAN MENDAPATKAN UANG UNTUK BISNIS ANDA,"  dia berbicara tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dan koneksinya melalui ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN FIRM yang hebat, sebuah perusahaan pinjaman online, segera saya menjadi takut, teman saya mendorong dan kami menghubungi Perusahaan ibu Elina, seperti yang diarahkan oleh ibu Nurliana Novi dari konferensi, saya dan teman saya mulai memproses sementara ibu Novi telah kembali, beberapa hari kemudian saya menerima telepon dari teman saya memberi tahu saya bahwa dia menerima peringatan dari banknya, pinjamannya telah disetor, sudah terlambat sehingga saya tidak bisa pergi ke bank saya untuk mengkonfirmasi, di pagi hari peringatan datang, saya akhirnya mendapat pinjaman sebesar 843 juta dari ibu ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN TETAP, setelah mengikuti proses hukum. kami diberi arahan untuk menyerahkan rencana bisnis kami dan meninggalkan uang di bank selama seminggu, kemudian ibu Novi menelepon meminta kami untuk bertemu lagi yang kami patuhi, kami sampai di tempat tersebut dan melihat orang asing dampak pada perdagangan dan investasi, kami diberi kuliah dan kontak untuk memulai investasi, dalam enam bulan melalui koneksi ibu Elina saya mulai impor dan hari ini saya dan suami saya telah mendirikan dua perusahaan besar senilai MILIAR. Saya ingin Anda semua tahu bahwa satu-satunya pemberi pinjaman sejati yang saya saksikan adalah ibu ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN FIRM, hubungi mereka hari ini dan Anda akan mendapatkan perubahan positif dalam hidup Anda, ini emailnya elinajohnson22@gmail.com. Anda dapat menghubungi saya di email saya safrilita1988@gmail.com, untuk konfirmasi lebih lanjut, jika Anda meragukan saya, saya siap menunjukkan kepada Anda semua buktinya sehingga Anda akan tahu ini bukan hanya cerita.

    Catatan, mereka banyak pemberi pinjaman palsu online untuk menipu Anda, merobek Anda dari uang hasil jerih payah Anda, harus dari mereka pergi sejauh membuat situs pribadi mereka hanya untuk menipu Anda, pinjaman yang mengarahkan Anda untuk mengunjungi situs web palsu, mereka semuanya penipu.

    Jadi hubungi perusahaan ibu Elina sekarang dan pinjaman Anda akan ditransfer kepada Anda saat Anda mengikuti proses hukum, sekali lagi ini adalah emailnya elinajohnson22@gmail.com,  ALLAH melihat hati saya dan dia tahu saya mengatakan yang sebenarnya dan tidak lain adalah kebenaran .

    ReplyDelete
  5. Kami menawarkan pinjaman peribadi, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Rumah, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Gadai Janji (Pinjaman terhadap Keselamatan / Harta Tanah), Pinjaman Kereta..etc. Untuk sebarang Bantuan, hubungi kami E-mel: fnncbuddha@gmail.com

    ---------------------------------------------------
    We offer Personal loan,Business Loan, Home Loan, Student

    Loans,Mortgage Loan(Loan against Security/Property), Car Loan..etc.

    For any Assistance contact us Email: fnncbuddha@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Blog

Blog ini bertujuan memberi panduan dan tips berkaitan biasiswa dan pinjaman pelajaran. Sebarang komen, cadangan dan pertanyaan boleh diemel ke mysohojob[at]gmail.com (gantikan [at] dengan @)

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Entri Popular

Kit Biasiswa

Senarai Agensi Kerajaan

Kerjaya Swasta

Rahsia Resume Kerja

Rahsia Temuduga Kerajaan

loading...

Pautan Luar

BlogMalaysia.com