Biasiswa Pelajaran | Pinjaman Pelajaran | Dermasiswa

Tips Biasiswa: Panduan Temuduga Biasiswa

Tips Biasiswa: Panduan Temuduga Biasiswa


Setelah menghantar permohonan biasiswa, perjuangan anda untuk mendapatkan biasiswa masih belum selesai. Selepas meneliti kesemua permohonan biasiswa yang diterima, pihak penaja akan menyenaraipendekkan calon-calon yang berpotensi untuk menghadiri sesi temuduga sebelum betul-betul dipilih sebagai calon tajaan. Para pemohon yang terpilih akan dihubungi dan perlulah bersedia pada bila-bila masa untuk menghadiri sesi temuduga tersebut. Kegagalan menghadiri sesi temuduga biasiswa akan menutup peluang anda untuk mendapat tajaan biasiswa yang dipohon. Beberapa tips yang berikut mungkin berguna untuk sesiapa yang akan menghadiri sesi temuduga biasiswa:

1. Buat kajian tentang aspek-aspek penting berkenaan kursus pengajian yang telah anda pilih. Kaji bagaimana perkembangan bidang kajian tersebut dan apa yang anda boleh ceburi selepas tamat pengajian dalam bidang tersebut nanti. Kebiasaanya, pihak penaja akan bertanyakan tentang sebab-sebab anda memilih sesuatu bidang pengajian.

2. Tulis sebab-sebab mengapa anda selayaknya menerima biasiswa yang dimohon. Senaraikan ciri-ciri dan sumbangan positif anda dan kaitkannya dengan bidang pengajian yang anda pilih. Cuba berlatih untuk menghuraikan setiap sebab yang diperoleh di depan rakan-rakan atau keluarga.

3. Ketahui dengan jelas objektif, misi dan visi hidup anda. Calo temuduga biasiswa perlu yakin dengan pegangan dan prinsip hidup sendiri. Panel penemuduga biasiswa biasanya inginkan bukti dedikasi dan kesungguhan anda terhadap bidang yang anda ceburi, dan bagaimana anda merancang masa depan dalam bidang tersebut.

4. Bersedia untuk ditanya soalan-soalan berkenaan kedudukan kewangan anda dan ahli keluarga. Panel penemuduga kadang-kadang ingin tahu samaada anda sememangnya memerlukan biasiswa yang dimohon ataupun tidak.

5. Sediakan dan susun dengan baik semua dokumen-dokumen yang anda akan bawa ke sesi temuduga biasiswa nanti. Pihak penaja mungkin akan memberitahu lebih awal apa yang perlu anda bawa ketika sesi temuduga biasiswa nanti. Tetapi, jika mereka tidak memberitahu apa-apa, sila bawa salinan resume, surat-surat sokongan dan dokumen-dokumen sokongan yang anda hantar kepada pihak penaja semasa memohon biasiswa sebelum ini.

6. Ulangkaji soalan-soalan asas dan yang kerap ditanya pada malam sebelum sesi temuduga. Anda boleh mendapatkan beberapa soalan yang biasa ditanya penemuduga bersama-sama pembelian Kit Biasiswa. Pastikan setiap jawapan yang anda sediakan menunjukkan kematangan, kebolehan diri anda dan bahawa anda layak menerima biasiswa tersebut.

7. Rancang dan sediakan pakaian yang sesuai untuk dipakai ketika sesi temuduga biasiswa nanti. Pakaian akan memberikan pengaruh yang baik terhadap anda. Jangan pakai sesuatu yang kelihatan terlalu bergaya ataupun selekeh, sebaliknya hendaklah memilih pakaian yang kelihatan formal. Untuk lelaki, pakailah kemeja, seluar slack dan tali leher. Manakala untuk wanita, pakailah pakaian formal pejabat.

Menghadiri sesi temuduga biasiswa bermakna sebelah tangan anda telah berjaya menggenggam biasiswa yang dimohon. Pastikan anda melakukan yang terbaik semasa sesi temuduga untuk memastikan kejayaan anda mendapatkan biasiswa itu. Amatlah rugi jika anda terlepas disebabkan hal-hal yang remeh yang anda terlepas pandang semasa sesi temuduga nanti.

Klik di sini untuk mendapatkan senarai 57 biasiswa yang terdapat di Malaysia
 Klik di sini untuk review Kit Biasiswa

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Blog

Blog ini bertujuan memberi panduan dan tips berkaitan biasiswa dan pinjaman pelajaran. Sebarang komen, cadangan dan pertanyaan boleh diemel ke mysohojob[at]gmail.com (gantikan [at] dengan @)

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Entri Popular

Kit Biasiswa

Senarai Agensi Kerajaan

Kerjaya Swasta

Rahsia Resume Kerja

Rahsia Temuduga Kerajaan

loading...

Pautan Luar

BlogMalaysia.com