Biasiswa Pelajaran | Pinjaman Pelajaran | Dermasiswa

Tips Biasiswa: Tips Memohon Biasiswa 2

Tips Biasiswa: Tips Memohon Biasiswa 2


Untuk entri kali ini, saya ingin menambah beberapa lagi panduan dan tips yang perlu diberi perhatian semasa memohon biasiswa:

1. Bertenang dan tidak gopoh-gapah
Jika anda ada menjumpai mana-mana iklan tawaran tajaan biasiswa, usahlah terlalu teruja sehingga mengabaikan beberapa perkara penting yang perlu dilakukan. Sebaik-baiknya, anda cuba bertenang, kenalpasti kelayakan minimum yang dinyatakan, baca syarat-syarat yang diperlukan dengan teliti dan rancang apa yang perlu dilakukan. Kebiasaannya, penaja akan menyatakan maklumat yang sejelas-jelasnya berkenaan tawaran biasiswa dalam iklan mereka. Namun, seandainya anda mempunyai apa-apa persoalan, bolehlah melayari laman web penaja tersebut dan lebih baik lagi anda menghubungi terus penaja melalui emel atau telefon untuk bertanya soalan. Pihak penaja sememangnya sentiasa bersedia untuk menerima sebarang pertanyaan anda, tetapi jarang yang mengambil peluang ini menyebabkan berlakunya kesilapan semasa menghantar permohonan.

2. Baca dan fahami iklan tawaran sebaik-baiknya
Dek kerana pertambahan bilangan pelajar pada masa sekarang amatlah tinggi berbanding bilangan tajaan biasiswa yang ditawarkan, persaingan menjadi sangat sengit untuk merebut kuota biasiswa yang ada. Oleh itu, berdasarkan kepada iklan tawaran yang dikeluarkan oleh pihak penaja, anda dinasihatkan supaya mengutamakan terlebih dahulu biasiswa-biasiswa yang mana anda rasakan anda dapat memenuhi kelayakan atau syarat-syarat minimum mereka. Ini untuk mengekalkan fokus anda dan mengelakkan anda membuang masa dan tenaga yang terlampau banyak untuk sesuatu yang sukar diperoleh. Setelah menghantar kepada biasiswa-biasiswa yang dirasakan sesuai, jika masih ingin mencuba, tidak salah untuk menghantar permohonan kepada biasiswa-biasiswa yang sukar tersebut.

3. Pilih pengajian yang sesuai
Sesetengah penaja, terutama syarikat-syarikat swasta, hanya berminat untuk menaja kursus-kursus tertentu sahaja, yang mana berkait rapat dengan bidang perniagaan mereka. Jika anda telahpun memulakan pengajian, ataupun telah ditawarkan untuk mengikuti kursus tertentu, pastikan kursus tersebut adalah bersesuaian dengan biasiswa yang ingin dimohon. Jika anda masih di peringkat memohon universiti dan kursus pengajian, pilihlah dahulu kursus yang anda minati dan kemudian pilihlah penaja-penaja yang sesuai untuk dihantar borang permohonan. Pastikan semasa mengisi borang permohonan biasiswa, anda menyatakan dengan jelas kursus yang anda ingin ikuti, sama seperti yang diisi dalam borang permohonan universiti. Sekiranya anda berjaya mendapat kursus yang dimohon, peluang anda untuk mendapat tajaan adalah cerah. Namun, jika sebaliknya, anda mungkin perlu mencari penaja lain pula.

4. Periksa latarbelakang penaja
Sebaik-baiknya, anda memeriksa dan mendapatkan serba-sedikit latarbelakang syarikat atau organisasi penaja. Ini bukan sahaja akan membantu anda memilih penaja yang terbaik, malahan membantu anda ketika sesi temuduga nanti. Tanya pada diri anda, adakah penaja ini yang paling sesuai untuk anda? Harus diingat, apabila anda terpilih untuk ditaja, anda mungkin perlu mengikat kontrak dan bekerja dengan penaja untuk tempoh masa tertentu selepas tamat pengajian. Jika dalam tempoh kontrak anda berasa tidak serasi untuk berkhidmat dengan penaja, anda mungkin akan melanggar terma kontrak yang mana anda mungkin akan didakwa dan perlu membayar wang tebus kontrak.

5. Teliti apa yang ditawarkan
Sesetengah penaja hanya membayar yuran pengajian. Sesetengah yang lain membayar yuran pengajian dan memberi bantuan sara hidup. Ada penaja yang langsung tidak mempedulikan perkembangan pelajar-pelajar tajaannya. Ada yang prihatin, dan mereka akan mengadakan kursus, seminar dan bengkel untuk membantu para pelajar tajaan mereka untuk membangunkan diri mereka. Jika anda ditawarkan dengan beberapa biasiswa, tawaran-tawaran sebegini mungkin anda perlu perhatikan sebelum memilih yang terbaik untuk anda.

6. Memahami kontrak tajaan
Apabila anda bersetuju untuk menerima tajaan biasiswa, anda akan dikehendaki untuk menandatangani kontrak tajaan. Usah pandang remeh akan perkara ini. Sila baca dan fahami terma-terma kontrak yang dinyatakan. Selain syarat berkhidmat selepas tamat pengajian, penaja mungkin menetapkan syarat pencapaian CGPA tertentu setiap semester untuk melayakkan anda diteruskan tajaan. Ada juga yang menetapkan syarat-syarat lain seperti tidak boleh kahwin, tidak boleh menukar kursus pengajian, tidak boleh menangguhkan pengajian dan tidak boleh menyertai aktiviti politik. Tidak memahami terma kontrak dengan jelas meletakkan anda pada risiko untuk melanggar terma-terma tersebut yang mana boleh mengakibatkan pembatalan tajaan.

7. Mengetahui tempoh tajaan
Kebiasaannya, penaja hanya menaja untuk tempoh pengajian asal sahaja. Namun, Walau ini bukan perkara yang diingini, kemungkinan terjadi pelajar tajaan mengalami kegagalan atau masalah  yang menyebabkan tempoh pengajian perlu ditambah dan dilanjutkan. Pihak penaja mungkin akan mempertimbangkan samaada untuk meneruskan penajaan ataupun tidak, berdasarkan sebab berlakunya pelanjutan tersebut. Jika tidak, pelajar mungkin perlu menampung sendiri semua perbelanjaan semasa tempoh itu. Jadi, harus berhati-hati dengan perkara ini.

Itulah serba-sedikit panduan dan tips berkaitan permohonan biasiswa. Semoga bermanfaat untuk semua pembaca.

Klik di sini untuk mendapatkan senarai 57 biasiswa yang terdapat di Malaysia
 Klik di sini untuk review Kit Biasiswa

1 comment:

  1. Kami menawarkan pinjaman peribadi, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Rumah, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Gadai Janji (Pinjaman terhadap Keselamatan / Harta Tanah), Pinjaman Kereta..etc. Untuk sebarang Bantuan, hubungi kami E-mel: fnncbuddha@gmail.com

    ---------------------------------------------------
    We offer Personal loan,Business Loan, Home Loan, Student

    Loans,Mortgage Loan(Loan against Security/Property), Car Loan..etc.

    For any Assistance contact us Email: fnncbuddha@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Blog

Blog ini bertujuan memberi panduan dan tips berkaitan biasiswa dan pinjaman pelajaran. Sebarang komen, cadangan dan pertanyaan boleh diemel ke mysohojob[at]gmail.com (gantikan [at] dengan @)

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Entri Popular

Kit Biasiswa

Senarai Agensi Kerajaan

Kerjaya Swasta

Rahsia Resume Kerja

Rahsia Temuduga Kerajaan

loading...

Pautan Luar

BlogMalaysia.com