Biasiswa Pelajaran | Pinjaman Pelajaran | Dermasiswa

Tips Hebat Mendapatkan Biasiswa

Tips Hebat Mendapatkan Biasiswa

Menyediakan permohonan yang menarik perhatian pihak penaja merupakan satu proses yang sukar. Untuk entri kali ini, saya akan memberikan beberapa tips penting untuk membuat permohonan biasiswa yang sempurna. Tips-tips yang diberikan akan membantu anda untuk menghasilkan permohonan yang baik, menarik perhatian pihak penaja, memastikan anda tidak melepasi tarikh tamat memohon dan lain-lain lagi.

1. Selidiki kemahuan pihak penaja
Orang yang memenangi biasiswa adalah orang yang berjaya memenuhi apa yang dikehendaki oleh pihak penaja. Oleh itu, jika ingin mendapatkan biasiswa, pastikan anda memenuhi hasrat dan kemahuan penaja. walau kelihatan mudah, namun kebanyakan pelajar hanya memenuhi kehendak asas yang diperlukan penaja dan kemudian berharap menjadi pilihan. Jangan hanya melakukan sedemikian. Baca keseluruhan maklumat berkenaan organisasi penaja dan skim biasiswa yang ditawarkan untuk mencari kehendak sebenar yang dicari oleh penaja. Dengan memenuhi kehendak yang diingini penaja akan meningkatkan peluang anda mendapat biasiswa.

2. Sertai aktiviti kokurikulum
Kebanyakan penaja tidak secara mudah memilih pelajar yang layak berdasarkan kepada keputusan peperikasaan mereka. Sebaliknya, pihak penaja akan turut melihat kepada pencapaian-pencapaian lain terutamanya dalam bidang kepimpinan dan aktiviti-aktiviti kokurikum. Adakah pelajar ini aktif menyumbang kepada komuniti? Adakah pelajar menyertai dan memenangi sebarang pertandingan? Apakah minat dan kecenderungan pelajar? Pihak penaja biasanya berminat memberi tajaan kelajar yang cemerlang secara keseluruhannya, bukan sekadar dalam bidang akademik. Keputusan peperiksaan adalah penting, tetapi itu hanya memeperlihatkan sebahagian sahaja kejayaan seseorang. Oleh itu, mulakan dari sekarang. Cari kelab atau persatuan yang sesuai untuk anda sertai. Cari aktiviti-aktiviti kokurikulum yang anda minati.

3. Berhati-hati dengan tarikh tutup tawaran
Anda mungkin tidak menyedari yang anda telah terlepas memohon biasiswa-biasiswa yang menarik hanya kerana anda tidak sedar tentang tarikh tutup tawaran. Apabila pelajar memohon banyak kepada banyak penaja biasiswa pada satu-satu masa, mereka cenderung untuk keliru dengan tarikh tutup tawaran setiap biasiswa yang berbeza-beza. Untuk mengelakkan situasi sebegini, sebaik-baiknya tulis atas kalendar atau 'planner'. Tuliskan nama skim biasiswa pada setiap tarikh tutup masing-masing dengan pen merah, dan pen hitam pada tarikh seminggu sebelum tarikh tutup. Kemudian, cubalah untuk menghantar permohonan sebelum tarikh yang bertanda hitam (seminggu lebih awal dari tarikh tutup).

4. Semak permohonan beberapa kali
Bagaimana untuk meningkatkan peluang anda mendapat biasiswa dengan mudah? Jawapannya, dengan menyemak semula permohonan anda beberapa kali sebelum dihantar. Kebanyakan pihak penaja langsung tidak mempedulikan permohonan yang tidak lengkap, atau dibuat secara sambil lewa. Pastikan semua maklumat yang diberi adalah betul dengan ejaan yang betul. Kemudian, semak semua dokumen-dokumen sokongan sekali lagi. Jika ada menulis surat permohonan atau sebarang esei, semak dengan membaca kuat. Cuba kesan sebarang kesalahan ejaan atau tatabahasa. Dengan memperuntukkan sedikit masa menyemak kesemuanya boleh meningkatkan peluang anda mendapat biasiswa.

5. Cari dan mohon lagi
Jangan berpuas hati dengan menghantar permohonan kepada beberapa penaja sahaja. Cari dan mohon lagi kepada penaja-penaja yang lain. Proses mendapatkan biasiswa sememangnya sukar, dan memerlukan usaha yang gigih. Dengan menghantar permohonan biasiswa kepada banyak penaja, bukan sahaja akan meningkatkan peluang mendapatkan biasiswa, malah anda akan mendapat persaingan yang kurang jika memohon kepada biasiswa-biasiswa 'low profile'.

6. Uruskan masa dan persekitaran
Pengurusan masa yang baik adalah ciri penting yang perlu ada pada seorang pelajar. Ini akan membantu masa pembelajaran anda, dan juga permohonan biasiswa anda. Apabila semuanya diurus dengan baik, anda dapat memberi sepenuh perhatian kepada permohonan biasiswa anda. Sebaliknya, jika dalam keadaan tidak terurus, anda akan hilang fokus, mudah terganggu dan kehilangan dokumen-dokumen penting. Dengan pengurusan masa yang baik juga, anda boleh mengelakkan terlepas tarikh tutup tawaran. Jika masa diurus dengan tidak baik, anda mungkin telah menyedari bahawa anda telahpun terlepas tarikh tutup dan tidak sempat menghantar permohonan biasiswa. Kesimpulannya, uruskan masa dan persekitaran anda dengan baik.

7. Sediakan resume biasiswa terbaik
Bersama-sama norang permohonan ataupun surat permohonan biasiswa, sebaik-baiknya disertakan juga dengan resume. Dalam resume ini, masukkan semua maklumat penting seperti pencapaian, kepimpinan, penglibatan aktiviti kemasyarakatan dan pengalaman kerja jika ada. Pastikan resume ditulis dengan maklumat yang betul dan mengandungi maklumat-maklumat yang betul sahaja. Harus diingat, anda perlu menghantar salinan bukti untuk setiap maklumat yang ditulis dalam resume.

8. Tulis esei terbaik
Untuk menguji kebolehan pemohon, pihak penaja mungkin akan memberi satu tajuk khas dan meminta pemohon yang berminat untuk menulis esei berkaitan tajuk tersebut. Sebaik-baiknya, jangan hanya menulis fakta abstrak. Berikan fakta dan contoh-contoh yang berkaitan. Misalnya, berbanding menulis esei abstrak berkenaan penglibatan aktiviti kemasyarakatan di universiti, sebaik-baiknya tulis berkenaan pengalaman anda semasa melibatkan diri dalam mana-mana aktiviti seumpama atau berkaitan. Ini adalah cara terbaik untuk menonjolkan kelebihan anda. Pihak penaja biasiswa mahu mendengar tentang pengalaman anda, bukan semata-mata fakta abstrak.

9. Senarai semak kelayakan
Semak berulang-ulang kali tentang syarat-syarat kelayakan minima yang diletakkan oleh pihak penaja biasiswa. Pastikan anda betul-betul layak untuk memohon biasiswa yang ditawarkan. Semak dari segi syarat CGPA, umur, kursus pengajian ataupun penglibatan kokurikulum. Ini akan menjimatkan masa anda jika anda mendapati bahawa anda tidak layak. Daripada menumpukan kepada biasiswa itu, lebih baik anda mencari dan memohon kepada biasiswa yang lain.

Jika anda menjadikan langkah-langkah di atas sebagai panduan dalam memohon biasiswa, anda akan lebih mudah untuk membuat permohonan biasiswa dan lebih tahu berkenaan penilaian yang akan dilakukan oleh panel penaja biasiswa. Hasilnya, jika anda melakukan yang terbaik, peluang untuk mendapatkan biasiswa adalah lebih cerah.

Klik di sini untuk mendapatkan senarai 57 biasiswa yang terdapat di Malaysia
 Klik di sini untuk review Kit Biasiswa

1 comment:

  1. Kami menawarkan pinjaman peribadi, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Rumah, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Gadai Janji (Pinjaman terhadap Keselamatan / Harta Tanah), Pinjaman Kereta..etc. Untuk sebarang Bantuan, hubungi kami E-mel: fnncbuddha@gmail.com

    ---------------------------------------------------
    We offer Personal loan,Business Loan, Home Loan, Student

    Loans,Mortgage Loan(Loan against Security/Property), Car Loan..etc.

    For any Assistance contact us Email: fnncbuddha@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Blog

Blog ini bertujuan memberi panduan dan tips berkaitan biasiswa dan pinjaman pelajaran. Sebarang komen, cadangan dan pertanyaan boleh diemel ke mysohojob[at]gmail.com (gantikan [at] dengan @)

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Entri Popular

Kit Biasiswa

Senarai Agensi Kerajaan

Kerjaya Swasta

Rahsia Resume Kerja

Rahsia Temuduga Kerajaan

loading...

Pautan Luar

BlogMalaysia.com