Biasiswa Pelajaran | Pinjaman Pelajaran | Dermasiswa

Tips Biasiswa: Tips Memohon Biasiswa

Tips Biasiswa: Tips Memohon Biasiswa


Berikut adalah beberapa panduan dan tips utama yang perlu anda tahu sebagai persediaan memohon biasiswa:

1. Mengambil tahu bila tawaran biasiswa dibuka dan ditutup. Sesetengah tawaran dibuka untuk tempoh yang singkat sahaja, jadi amatlah penting untuk pemohon 'alert' tentang tawaran tersebut. Sebaik-baiknya, gunakan kalendar dan rancang agar anda dapat menghantar permohonan awal selepas tawaran dibuka dan tidak terlepas sehingga ke tarikh tutup. Kebiasaannya, permohonan yang dihantar selepas tarikh tawaran ditutup tidak akan dilayan oleh pihak penaja. Kelewatan sebegini meberi gambaran yang si pemohon tidak mempunyai perancangan yang tidak sistematik dan teratur.

2. Kumpulkan dokumen-dokumen sokongan yang diperlukan oleh pihak penaja dengan lebih awal. Jangan lupa untuk mendapatkan pengesahan salinan untuk setiap salinan dokumen yang dibuat. Persediaan lebih awal dapat memberi lebih masa untuk pemohon menyempurnakan setiap dokumen yang diperlukan dan mengelakkan kelam-kabut yang mungkin menyebabkan ada dokumen tertinggal untuk diserahkan. Dokumen yang disediakan secara kelam-kabut dan tidak lengkap berkemungkinan besar akan menyebabkan permohonan ditolak serta-merta.

3. Usah meminggirkan pencapaian-pencapaian kecil yang anda peroleh. Mungkin anda ada terlibat dalam aktiviti-aktiviti kokurikulum, dilantik memegang beberapa jawatan dalam persatuan dan kelab, menang dalam mana-mana pertandingan ataupun mendapat penghargaan atas sumbangan anda, walaupun kecil, tapi jangan lupa untuk dimasukkan ke dalam permohanan anda. Sertakan bukti seperti sijil penghargaan atau surat lantikan. Mana tahu, pencapaian-pencapaian kecil ini mungkin akan membuatkan penaja kagum dan memilih anda sebagai calon berpotensi untuk ditaja.

4. Sediakan resume anda dengan sebaik-baiknya. Dapatkan panduan dan tips membuat resume yang terbaik. Jika ada mana-mana senior atau rakan anda yang ditaja oleh mana-mana penaja biasiswa, jangan lupa untuk meminta salinan resume mereka untuk dijadikan panduan. Pastikan yang resume anda kemas, mengandungi maklumat yang betul dan sentiasa dikemas kini jika ada sebarang tambahan maklumat dan pencapaian. Resume adalah cara terbaik untuk mengekspresikan buah fikiran anda serta menunjukkan pencapaian dan keterlibatan anda dalam akademik dan aktiviti-aktiviti kokurikulum.

5. Fikir dengan teliti berkenaan siapa yang sebaik-baiknya menulis surat sokongan untuk anda. Sebaik-baiknya, pilih seseorang yang profesional dan dekat dengan anda, sesorang yang mengetahui dengan jelas tentang kelebihan anda dan kebolehan anda mengatasi masalah dan cabaran. Jika anda seorang pelajar lepasan SPM, pilihlah pengetua anda. Jika anda pelajar lepasan kolej matrikulasi ataupun pelajar yang sedang mengikuti pengajian, pensyarah anda adalah calon terbaik untuk menulis surat sokongan.

6. Mungkin ada penaja yang menghendaki para pemohon untuk menulis sebuah esei berkenaan sesuatu topik untuk dihantar bersama-sama permohonan. Jika ini diminta, esei yang anda tulis hendaklah menunjukkan personaliti anda yang berkarisma. Luahkan idea-idea anda dengan cara yang menarik, bijaksana dan bermakna. Tulis esei anda secara 'natural', tidak terlalu berlebih-lebihan dan disertakan dengan contoh-contoh yang spesifik.

7. Jangan lupa untuk semak dan baca semula sebarang surat permohonan, esei ataupun dokumen-dokumen penting sebelum menghantar kepada penaja. Minta tolong daripada ibubapa, rakan, guru atau pensyarah untuk memberi pandangan dan cadangan untuk menambah baik semua dokumen yan akan dihantar. Kesilapan atau skil penulisan yang lemah akan memberi kesan yang negatif kepada permohonan anda. Sebab itulah semakan perlu dilakukan untuk mengelakkan kesan sebegini.

8. Simpan satu salinan permohonan anda. Selepas beberapa hari menghantar permohonan, sila hubungi penaja untuk memeriksa samaada semua dokumen permohonan telah diterima atau tidak. Jika tidak diterima, bolehlah untuk bersiap sedia untuk menghantar salinan yang ada. Mungkin permohonan asal anda hilang ketika proses penghantaran. Tetapi, maklumkan dulu kepada penaja yang anda akan menghantar salinan sekali lagi, agar pihak penaja tidak keliru jika terdapat dua permohanan yang sama dari anda.

9. Jika anda dimaklumkan yang anda telah terpilih untuk ditaja oleh mana-mana penaja, sebaik-baiknya anda menghantar nota terima kasih sebagai tanda penghargaan. Jika anda dipanggil untuk temuduga, carilah panduan dan tips sebagai persiapan untuk menghadiri sesi temuduga biasiswa tersebut.

Klik di sini untuk mendapatkan senarai 57 biasiswa yang terdapat di Malaysia
 Klik di sini untuk review Kit Biasiswa

1 comment:

  1. Kami menawarkan pinjaman peribadi, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Rumah, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Gadai Janji (Pinjaman terhadap Keselamatan / Harta Tanah), Pinjaman Kereta..etc. Untuk sebarang Bantuan, hubungi kami E-mel: fnncbuddha@gmail.com

    ---------------------------------------------------
    We offer Personal loan,Business Loan, Home Loan, Student

    Loans,Mortgage Loan(Loan against Security/Property), Car Loan..etc.

    For any Assistance contact us Email: fnncbuddha@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Blog

Blog ini bertujuan memberi panduan dan tips berkaitan biasiswa dan pinjaman pelajaran. Sebarang komen, cadangan dan pertanyaan boleh diemel ke mysohojob[at]gmail.com (gantikan [at] dengan @)

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Entri Popular

Kit Biasiswa

Senarai Agensi Kerajaan

Kerjaya Swasta

Rahsia Resume Kerja

Rahsia Temuduga Kerajaan

loading...

Pautan Luar

BlogMalaysia.com