Biasiswa Pelajaran | Pinjaman Pelajaran | Dermasiswa

Tips Biasiswa: Panduan Menyediakan Dokumen-dokumen Sokongan

Tips Biasiswa: Panduan Menyediakan Dokumen-dokumen Sokongan


Untuk setiap permohonan biasiswa, beberapa dokumen sokongan hendaklah dilampirkan sebagai bukti pengesahan yang segala maklumat yang anda catitkan dalam permohonan adalah betul. Beberapa salianan dokumen yang perlu dilampirkan sebaga dokumen sokongan adalah:

1. Kad pengenalan
2. Transkrip keputusan peperiksaan
3. Sijil tamat pengajian matrikulasi
4. Surat tawaran universiti (jika ada)
5. Sijil peperiksaan SPM
5. Sijil penghargaan atau pencapaian
6. Sijil aktiviti kokurikulum

Beberapa panduan yang anda boleh ikuti dalam menyediakan dokumen-dokumen sokongan di atas adalah:

1. Bersedia awal
Sebaik-baiknya, anda mencari dan membuat beberapa salinan untuk dokumen-dokumen yang diperlukan dengan lebih awal lagi, seelok-eloknya sebelum iklan tawaran disiarkan. Biasanya, pihak penaja hanya membuka tawaran untuk tempoh yang singkat. Persediaan awal memastikan anda tidak kelam-kabut sehingga tercicir dokumen penting selepas tawaran iklan dibuka nanti.

2. Salinan yang baik
Pastikan anda membuat salinan yang baik untuk setiap dokumen yang diperlukan. Salinan yang baik adalah jelas, kemas dan tidak comot. Salinan yang kabur dan comot dengan tompokan-tompokan hitam akan menyukarkan penilai untuk meneliti dokumen-dokumen anda.

3. Disahkan betul
Setiap salinan dokumen yang akan dihantar perlulah disahkan oleh orang-orang yang berkelayakan, contohnya pegawai kerajaan gred A, pengetua-pengetua, guru-guru besar dan penghulu kampung. Salinan dokumen yang disahkan perlulah mengandungi perkataan "Salinan ini disahkan betul dengan salinan asal", tandatangan, cop nama dan jawatan pengesah.

4. Disusun teratur
Semasa melampirkan salinan dokumen-dokumen sokongan bersama-sama dokumen permohonan biasiswa, pastikan anda menyusun dokumen-dokumen itu dengan baik. Sebaik-baiknya, susun mengikut susunan maklumat yang anda tulis dalam resume anda. Ini akan memudahkan pihak penilai untuk memeriksa permohonan biasiswa anda.

Itulah sahaja panduan dalam penyediaan dokumen-dokumen sokongan. Semoga bermanfaat untuk anda.

Klik di sini untuk mendapatkan senarai 57 biasiswa yang terdapat di Malaysia
 Klik di sini untuk review Kit Biasiswa

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Blog

Blog ini bertujuan memberi panduan dan tips berkaitan biasiswa dan pinjaman pelajaran. Sebarang komen, cadangan dan pertanyaan boleh diemel ke mysohojob[at]gmail.com (gantikan [at] dengan @)

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Kit Biasiswa

Iklan Premium

Entri Popular

Kit Biasiswa

Senarai Agensi Kerajaan

Kerjaya Swasta

Rahsia Resume Kerja

Rahsia Temuduga Kerajaan

loading...

Pautan Luar

BlogMalaysia.com